תמונה תמונה 2 3 4

    תזונה לבעלי כולסטרול גבוה


    אחד מגורמי הסיכון להתפתחות מחלה טרשתית של הלב וכלי הדם הוא הפרעות בחילוף החומרים של השומנים (מסוג כולסטרול, טריגליצרידים). 
    רמת הכולסטרול בדם מושפעת ממספר גורמים:

    1. גורם חיצוני - המזון שאותו אנו אוכלים
    2. גורם פנימי - יצור כולסטרול בתוך הגוף, ובעיקר בכבד.
    3. גורמים תורשתיים והתנהגותיים.

    שומן הכולסטרול מצוי רק במזונות שמקורם בבעלי חיים ובמוצרים מן החי המכילים שומן. שמנים ושומנים מן הצומח אינם מכילים כולסטרול.

    הרגלי תזונה נכונים עשויים לשפר את רמות הכולסטרול והשומנים בדם וכך להקטין את הסיכון למחלות לב וטרשת עורקים. 

    להלן דף הנחיות כלליות לתזונה מונעת ומשפרת רמות כולסטרול
    (הכמויות המותרות מהמוצרים השונים יקבעו בהתייעצות אישית עם הדיאטנית). 

    הנחיות כלליות

    • יש להגיע למשקל גוף רצוי, ולשמור עליו.
    • חשוב להפחית את סך צריכת השומנים בתפריט, בעיקר מזונות המכילים רמות גבוהות של כולסטרול ושומן רווי.
    • יש להימנע מטיגון ! צורת בישול מומלצת: אפייה , בישול, צלייה ואידוי.
    • מומלץ להעלות את צריכת המזונות העשירים בסיבים התזונתיים    (כמו: סובין, קוואקר, קמח מלא ומוצריו, קטניות, ירקות עם קליפה, דייסיבית).
    • רצוי לשלב לפחות שתי ארוחות דגים במשך השבוע. מומלצים כל סוגי הדגים (למעט קרפיון), כולל שימורים.
    • מומלץ לשלב פעילות גופנית: 30-40 דקות 3-4 פעמים בשבוע:
    • הליכה מהירה, רכיבה על אופניים (יש לתאם את סוג הפעילות והמאמץ עם הרופא המטפל). 

     

    מזונות מומלצים 

    מזונות לא מומלצים

    חלב ומוצריו

    כל מוצרי החלב עד 5% שומן (חלב, גבינות לבנות, לבן, אשל, יוגורט)

    גבינות שמנת, גבינה צהובה, שמנת, קצפת, שמנת צמחית, גלידות שמנת 

    בשר ודגים

    עוף, הודו (רצוי בלי עור), פסטרמה עוף והודו.

    דגים (לפחות פעמיים בשבוע)

    בשר בקר רזה (פילה, פילה מדומה)-פעם בשבוע  

    איברים פנימיים (כבד, טחול, לבבות, מוח, כליות), ברווז, אווז, כבש, נקניק, נקניקיות, מוצרי בשר מעובד, בשר טחון קנוי, המבורגר , קבב , ביצי דגים.

     

    ביצים

    מותר לצרוך עד 3 ביצים בשבוע (כולל בבישול ואפייה) 

     

    לחם, דגנים ומוצרי מאפה

    לחם מלא, דגנים מלאים (אורז מלא, חיטה מלאה, קוואקר, ברנפלקס , סובין,כוסמת, בורגול, קינואה)
     

    בורקס, מלאווח, ג'חנון, עוגות שמרים, עוגות קצפת, פיצה, בצק עלים ומוצריו.

    קטניות

    עדשים, אפונה, שעועית, חומוס, סויה, פול
     

     

    ירקות

    מומלץ להרבות באכילת ירקות, עדיף עם קליפה,לפחות 5 מנות ליום.ביו המומלצים: בצל, שום, ברוקולי, כרוב ,עגבניות

     

    פירות

    כ-3  מנות פרי ליום – רצוי עם הקליפה במצבי סוכרת וטריגליצרידים גבוהים - מומלץ לתאם עם דיאטנית

     

    שמנים ושומנים

    שמן זית, קנולה, חמניות, תירס, מיונז קל ,אבוקדו, טחינה, זיתים, אגוזים, שקדים, בוטנים,זרעי פשתן.
    צריכה יומית מומלצת : 4-5 מנות ליום
                         *
    מנת שמן=1 כפית שמן או 1/4 אבוקדו או כף טחינה או מיונז קל או רוטב לייט או 8 שקדים או 4 אגוזי מלך או כף זרעי פשתן
                         *

    מרגרינה, חמאה, שמנת, מיונז,שמן דקלים, שמן קוקוס ,רטבים שמנים

     

    מנות אחרונות

     

    ג'לי, סורבה , חלבה, קרטיב, מנות העשויות ללא חמאה או שומן רווי

    גלידות, מוס, וופלים, קצפת, עוגיות, עוגות, שוקולד

    בר ימין
    דלג על בר ימין
    חדשות
    דלג על חדשות

    חדשות

    המשך עצור
    עבור לתוכן העמוד