מחקר חדש בנושא תזונה בוחן בעין רפואית את דברי הרמב"ם

ד"ר חוליו ויינשטיין

במרכז הרפואי וולפסון נערכים כעת לקראת תחילתו של מחקר חדש בתחום התזונה. המחקר הולך כאלף שנים אחורנית, ובוחן את מידת האפקטיביות של המלצת הרמב"ם: "בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כמו נסיך ובערב כמו עני".

ד"ר חוליו וינשטין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון, מסביר: "במעט מחקרים שנעשו בנושא, נמצא כי ארוחת בוקר גדולה, כחלק מדיאטה, מסייעת בירידה במשקל, מעלה את תחושת השובע לאורך היום ומסייעת בשמירה על המשקל החדש לאורך זמן. אנו בוולפסון החלטנו לקחת את הנושא צעד אחד קדימה ולערוך מחקר אשר יבדוק את השפעתה של גודל ארוחת הבוקר על הרעב והשובע בהמשך היום, על הירידה במשקל ועל איזון הסוכר בגוף בקרב חולי סוכרת מסוג 2, שאינם מטופלים בזריקות אינסולין".

במסגרת המחקר, ייבדקו גם רמות של הורמוני הרעב והשובע בדם, בקרב המשתתפים. זאת, בכדי להעניק תוקף מדעי מלא לדברי הרמב"ם.

ד"ר וינשטין הסביר כי בימים אלה הוא מגייס משתתפים למחקר, אשר יזכו לליווי צמוד של דיאטנית וייבנה עבורם תפריט אישי של דיאטה מאוזנת ומופחתת קלוריות. משך הזמן המשוער של המחקר, כפי שציין, הוא כשלושה חודשים.

ד"ר וינשטין: "כבר בתלמוד מיוחסת חשיבות רבה ל"פת שחרית"- הן כסיוע מול תחלואים שונים והן כדבר המסייע להצלחה בלימודים. גם כיום מכיר המחקר הרפואי בחשיבות ארוחת הבוקר, והיא מוגדרת כארוחה הכי חשובה ביום.

חולי סוכרת מסוג 2 (אשר אינם מטופלים בזריקות אינסולין) בגילאי 30-70 המעוניינים
להשתתף במחקר זה - ללא עלות - מוזמנים ליצור קשר עם הדס בטל' : 054-8000375

ד"ר וינשטין, מדוע ארוחת הבוקר כל כך חשובה?
"בשפה האנגלית, ארוחת הבוקר מכונה- Break-fast- ופירושה: לשבור את הצום. במהלך צום הלילה הגוף מנצל את מאגרי הסוכר והאנרגיה שלו, ואילו בבוקר הגוף זקוק למזון על מנת להפסיק את הצום, להתעורר ולחזור לתפקוד מלא. ארוחת בוקר מזינה משפרת את הריכוז, הזיכרון ואת תפקוד המוח, ומעודדת חשיבה יצירתית. כך למשל, הוכח כי ילדים שאוכלים ארוחת בוקר  מגיעים להישגיםגבוהים יותר, מאחרים פחות ויש להם פחות בעיותהתנהגות".

ומה לגבי המשקל?
"אנשים שאוכלים ארוחת בוקר רעבים פחות במהלך היום ולכן הם אוכלים פחות, ועולים פחות במשקל. בנוסף, נמצא כי אכילת ארוחת בוקר יומיומית נמצאה כעוזרת לאחר דיאטה לשמור על המשקל החדש לאורך זמן. לעומת זאת, אנשים שנוטים לדלג על ארוחת בוקר, רעבים יותר, אוכלים יותר במהלך היום ומשמינים יותר. במספר מחקרים נמצא כי אכילת ארוחת בוקר יומיומית נמצאה כעוזרת להורדת רמות הכולסטרול הרע בדם ומשפרת את תגובת הגוף לאינסולין".

אז מה בעצם כדאי לאכול בבוקר?
"כדאי לאכול ארוחת בוקר מזינה הכוללת את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים, פחמימות (עדיפות לדגנים מלאים)- לחם, לחמנייה, פיתה, לחמיות, סולת, קוואקר ועוד, חלבונים- ביצה, חלב,  גבינה, קוטג',יוגורט,טונה ועוד, שומנים- אבוקדו, טחינה, זיתים, שמן, שקדים ואגוזים. כמו כן, מומלץ להוסיף לארוחת הבוקר ירקות או פירות המכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע.
יש להוסיף לארוחת הבוקר שתייה: בלילה אנו מאבדים מים דרך הנשימה וההזעה, על כן יש חשיבות להחזיר לגוף את הנוזלים שאיבדנו.
על מנת להספיק לאכול ארוחת בוקר כדאי לקום מוקדם יותר או להכין את האוכל מראש ולשמור במקרר, אפשר גם לקחת אוכל לדרך כמו חטיף אנרגיה או יוגורט".

ומה לגבי גודל הארוחה?
"כאמור, אנו במרפאת הסוכרת של המרכז הרפואי וולפסון עורכים כעת מחקר שנועד לבדוק את השפעתה של גודל ארוחת הבוקר על רעב ושובע, ירידה במשקל ואיזון סוכרת בקרב חולי סוכרת. כלומר – התשובה תינתן לאחר קיום המחקר. בינתיים, אני מזמין את הציבור להגיע ולהשתתף במחקר, ובכך לתרום הן לרפואה והן לבריאותו האישית".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בר ימין
דלג על בר ימין
חדשות
דלג על חדשות

חדשות

המשך עצור
עבור לתוכן העמוד